Χτίστηκε με διεθνείς προδιαγραφές και αποτελεί μια σύγχρονη πύλη
εισόδου στη χώρα.
Από την Δευτέρα 31 Ιανουαρίου 2011 έγινε η μεταστέγαση από
τον παρωχημένο στον νέο, σύγχρονο μεθοριακό σταθμό.
Το παλιό τελωνείο με τις απαρχαιωμένες υποδομές, που κάθε
άλλο παρά τιμούσε τη χώρα μας, δίνει τη θέση του σε ένα τελωνείο που κτίστηκε
με διεθνείς προδιαγραφές και αποτελεί πλέον μία σύγχρονη πύλη εισόδου, η οποία
τίποτα δεν έχει να ζηλέψει από τις αναπτυγμένες ευρωπαϊκές χώρες.
Επειδή όμως στην Ελλάδα δεν μπορούν να είναι όλα τέλεια,
πρέπει να σημειωθεί ότι στην αρχική μελέτη του σύγχρονου τελωνείου Νίκης, με το
πρόσχημα ότι δεν επαρκούν τα χρήματα, δεν προβλέφτηκε narc control, για έλεγχο
ναρκωτικών ουσιών, καθώς και χώρος πλυντηρίου και απολύμανσης αυτοκινήτων!
Το τελωνείο Νίκης, το οποίο έχει αναπτυχθεί σε μία έκταση
πενήντα στρεμμάτων, προϋπολογισμού 6,6 εκατ. ευρώ. Το έργο χρηματοδοτήθηκε κατά
75% από το Ειδικό Πρόγραμμα Τοπικής Αυτοδιοίκησης και κατά 25% από εθνικούς
πόρους. Άλλα 2 εκατ. ευρώ κόστισε περίπου το Κατάστημα Αφορολογήτων Ειδών
(ΚΑΕ), το οποίο χρηματοδοτήθηκε από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου
Οικονομικών. Το εμβαδόν των κύριων εγκαταστάσεων του τελωνείου είναι 1.000 τ.μ.
Ο χώρος διαθέτει στέγαστρο για τον απρόσκοπτο έλεγχο οχημάτων και επιβατών κάτω
από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες. Κατασκευάστηκε επίσης κτίριο εξυπηρέτησης
επισκεπτών, εστιατόριο και καφετέρια εμβαδού 450 τ.μ., κοιτώνες για το
προσωπικό των τελωνιακών και αστυνομικών αρχών 200 τ.μ., γραφεία και βοηθητικά
κτίρια για τις ανάγκες των τελωνειακών αρχών, σκοπιά για το στρατό,
γεφυροπλάστιγγες και χώροι αποθήκευσης.
Η σύμβαση του έργου υπογράφτηκε τον Μάρτιο του 2007, η
κατασκευή του ξεκίνησε το φθινόπωρο του ίδιου έτους και ολοκληρώθηκε τον
Νοέμβριο του 2009, ενώ επισήμως παρελήφθη τον Ιούνιο του 2010. Ωστόσο επί ένα
και πλέον έτος δεν λειτούργησε, γιατί καθυστέρησε η προμήθεια του απαραίτητου
εξοπλισμού. Καυστικός ήταν ο αντιπεριφερειάρχης περιφερειακής ενότητας
Φλώρινας, σχολιάζοντας τη μη πρόβλεψη narc control. Ο Δημήτρης Ηλιάδης υπογράμμισε
ότι “δεν μπορεί να σχεδιάζεται ένα σύγχρονο τελωνείο και να μη διαθέτει χώρο
ελέγχου ναρκωτικών ουσιών. Είχαμε παρέμβει στον τότε περιφερειάρχη Δυτικής
Μακεδονίας Ανδρέα Λεούδη και μας είχε διαβεβαιώσει ότι θα προβεί σε ενέργειες
για να βρεθούν κονδύλια, αλλά δεν έγινε τίποτα. Έχουμε χρέος ως νέα
περιφερειακή αυτοδιοίκηση να βρούμε λύση και να κατασκευαστεί άμεσα ο χώρος του
narc contol”.
Για τη λειτουργικότητά του το νέο τελωνείο Νίκης συνδέθηκε
με τον νέο κάθετο άξονα της Εγνατίας οδού, Νίκη - Φλώρινα - Κοζάνη, ενώ έγινε
και η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου. Πάντως, η ανέγερση των εγκαταστάσεων
έγινε σύμφωνα με τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές, καθώς στόχος ήταν η
αναβάθμιση της διεκπεραίωσης των τελωνειακών διαδικασιών εισόδου και εξόδου από
τη χώρα μας, αφού οι υφιστάμενες υποδομές δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες
ανάγκες.